Saturday, February 14, 2009

Aku dan Valentine......


Ha...ha...mesti banyak cerita mengenai Valentine sempena dengan Valentine Day ni. Valentine Day, Hari Memperingati Kekasih atau Hari Kasih Sayang, tak kisahlah apa nama pun, akan ditunggu semua manusia di seluruh dunia. Aku pun ada cerita jugak yang mahu dikongsikan sama. Aku bukan nak cerita macam mana aku sambut Valentine ni. Sejujurnya, aku tak pernah pun sambut Valentine ni walaupun aku boleh menyambutnya. Kenapa aku tak pernah sambut? Sebabnya yang pertama, aku ni mana ada teman istimewa lagi. Nak percaya atau tidak, terpulang. Tapi bukan itu soalnya kenapa aku tak pernah sambut. Bagi aku, Valentine Day atau hari biasa sama jer. Tak ada beza pun.

Bagi pasangan yang bercinta, pasti macam-macam perkara yang dirancang supaya 14 Feb ni akan menjadi hari yang paling istimewa dan hari yang paling indah untuk dikenang seumur hidup. Bagi yang tidak mempunyai kekasih, mereka akan menyambutnya bersama keluarga ataupun rakan-rakan. Perlukah kita tunggu setiap 14 Feb untuk menunjukkan kasih sayang kita kepada kekasih, keluarga atau rakan-rakan?


Bila tiba Valentine Day ni, tempat kerja aku sibuk buka satu kaunter khas untuk jual bunga, coklat dan teddy bear. Hmmmm...waktu macam ni, harga bunga memang melambung tinggi. Lepas kita belikan bunga dan bagi pada si dia. Kalau bunga tu layu, adakah bunga tu akan disimpan atau dibuang? Kalau bagi coklat pulak, coklat tu pun kena makan jugak. Kalau tak makan nanti tiba expired date, kena buang jugak sebab dah tak boleh makan. Jadi, apa relevannya semua pemberian tu?

Kalaulah aku diberi pilihan, apa hadiah yang aku nak? Aku suka sesuatu barang yang tahan lama dan boleh disimpan sampai bila-bila. Tak kisahlah kalau orang nak kata aku ni materialistik, mata duitan ke. Tapi aku suka simpan pemberian yang boleh aku ingat dan simpan sampai bila-bila. Walaupun aku ni perempuan, tapi aku memang tak suka pemberian yang melibatkan bunga atau coklat.

Setiap orang pasti ada sebab tersendiri kenapa 14 Feb ni istimewa di hati mereka. Tapi bagi aku sama saja. Tak ada perbezaan pun sebab bagi aku setiap hari adalah hari aku tunjukkan kasih sayang dengan keluarga dan rakan-rakan aku. Tak kisahlah kalau orang nak kata aku ni kolot, ketinggalan zaman, tak romantik, perempuan brutal, biarlah. Yang aku tahu, aku selesa jadi diri aku dan menyayangi orang di sekeliling aku dengan cara aku sendiri.

5 comments:

  1. Aku sambut hari kekasih tiap-tiap hari... hik hik tp kalu ada yg nak bagi hadiah aku ambik jer.. free beb.. wah pandai eh.. tak nak bunga/coklat.. klau hp ker, mp3 ker, top up setahun ker.. tentu nak nih... he he

    ReplyDelete
  2. hiii cypann..happy valentines day..ko celebrate dgn sape?hikhikhik...huv a nice day..

    ReplyDelete
  3. cuitnazz : ha..ha..klu org dh bagi terima jer lah kan.

    liza : aku x smbt dgn sesapa pun.

    ReplyDelete
  4. aik... mane pg comment aku kemarin?
    argh... tak aci ar cenggini,
    punye la pangjang lebar.

    dah ar.. aku pon lupe ape aku komen kemarin.
    tak aci.. tak aciii~

    ReplyDelete
  5. best entry nih...
    tapi...eleea xsambut pun
    nasiblaaa...
    skang teruk...gado je ari2...
    huuuu
    =p

    ReplyDelete